In deze onzekere tijd zijn mensen met een beperking vaak extra kwetsbaar en geïsoleerd. Daarom probeert de SAPH hier zoveel mogelijk praktische tips voor u te verzamelen.
 

Corona-pagina van Stad Kortrijk

Stad Kortrijk heeft nu alvast een handige site gemaakt waar u alle actuele informatie over het coronavirus kunt vinden. Aan de hand van veel gestelde vragen kunt u er ook nagaan welke dienstverlening de stad nu wel of niet aanbiedt. Wist u, bijvoorbeeld, dat de wijkcentra weliswaar dicht zijn, maar dat ze nu warme maaltijden aan huis bezorgen of u ook telefonisch kunnen helpen? Op de corona-pagina van de stad vindt u antwoorden op al dit soort vragen en nog veel meer.
 

Psychosociale eerstelijnshulp

Heeft u nood aan een luisterend oor? Een chatgesprek waarin u uw hart kunt luchten? Of heeft u nog een dringender hulpvraag op psychosociaal vlak?

In de bijgevoegde brochure ‘Psychosociale eerstelijnshulp corona’ (zie hierboven) vindt u een praktisch overzicht van organisaties, telefoonnummers en links waar u zoal terecht kunt met uw vragen.
 

Helpper: thuishulp voor buren, door buren

Helpper stelt zijn online ontmoetingsplaats vanaf nu overal én gratis beschikbaar voor vrijwilligers tijdens de coronacrisis. Helpper: ‘Zo willen we de golf van solidariteit ondersteunen, door buren veilig en efficiënt met elkaar te verbinden.’

Wilt u zich aanmelden als vrijwilliger om uw buren een handje te helpen? Of heeft u zelf hulp nodig? Meld u dan aan op dit platform van Helpper!

 

KortrijkHelpt: solidariteit binnen onze stad

We voelen heel veel solidariteit in Kortrijk. Heb je een idee om anderen te helpen of wil je bijspringen waar je kan? Stad Kortrijk bundelt alle voorstellen en verbindt vrijwilligers en initiatieven.
Ga daarvoor naar de website KortrijkHelpt!

 

Veilig naar buiten als blinde of slechtziende

De nieuwe anderhalvemetersamenleving stelt blinde en slechtziende mensen voor extra uitdagingen. Voor hen is afstand bewaren soms lastig. Hulp aan voorbijgangers vragen, om bijvoorbeeld de straat over te steken, is ineens niet meer vanzelfsprekend. En hoe vind je als blinde of slechtziende reiziger een veilig plekje in het openbaar vervoer?

VEBES (de Vereniging van Blinden en Slechtzienden) biedt op zijn Facebookpagina een antwoord op al deze vragen. Daarnaast geeft Vebes zijn doelgroep nog veel meer tips mee over, onder andere, het dragen van mondmaskers en boodschappen doen in de supermarkt.

 

Mondmaskers met een venstertje: uitkomst voor dove en slechthorende mensen

Dove en slechthorende mensen zijn, in hun dagelijkse communicatie, vaak aangewezen op liplezen en de mimiek van hun gesprekspartner. Maar nu het dragen van een mondmasker in tal van situaties de norm wordt, zijn de mond en de gezichtsuitdrukking van de ander niet meer te zien.

Daarom roept AHOSA vzw, die zich inzet voor de inclusie van mensen met gehoorproblemen, iedereen op om zoveel mogelijk maskers met een venstertje te dragen. Op haar website deelt AHOSA dan ook een handleiding over hoe je zelf zo’n venstermasker kunt maken. Daarnaast geeft AHOSA nog een heleboel andere nuttige tips om de communicatie met dove/slechthorende mensen zo soepel mogelijk te laten verlopen.